Čínský výrobce Venus Optics vydal na začátku tohoto roku pevný světelný makroobjektiv Laowa 60mm f/2.8 macro 2:1, který je unikátní tím, že nabízí zvětšení 2:1 na jednom konci a na druhém zaostření na nekonečno. Pro srovnání Nikon 105mm f/2,8 G NIKKOR AF-S Micro IF-ED VR dosahuje poměru zvětšení „pouze“ 1:1. Tímto objektivem se uživatelům techniky zn. Nikon otevírá možnost pracovat se zvětšením 2:1 bez použití mezikroužků nebo se zvětšením až 4:1 s mezikroužky. Canoňáci mají v tomto ohledu výrazný náskok svou legendární MP-E 65-tkou, která je ale 3x dražší než-li výše zmiňovaný objektiv Laowa (nedávno ještě nesl název Venus). Prosím, seznamte se.
Jedná se o čínský „startup“, který jako první na světě vyvinul a nabídl univerzální 2:1 makro objektiv široké fotografické veřejnosti, který umí i zaostření na nekonečno. Dalším lákadlem je jeho cena. Objektiv je prodáván za méně než 400 dolarů a je k dispozici pro mnohé bajonety (Nikon, Canon, Sony, Pentax, Fuji pouze s adaptérem), čímž upoutal zaslouženou pozornost velké komunity makrofotografů.
Základní parametry (Laowa 60 mm vs Nikon 60 mm)
Laowa 60mm f/2,8 macro 2:1 Nikon 60mm f/2,8 G ED AF-S Micro
Ohnisková vzdálenost: 60 mm 60 mm
Světelnost objektivu: 2,8 2,8
Maximální clona: 22 32
Konstrukce objektivu: 9 členů / 7 skupin 12 členů / 9 skupin
Počet lamel clony: 14 9
Průměr filtru: 62 mm 62 mm
Maximální zvětšení: 2:1 1:1
Typ bajonetu: Nikon F, Canon EF, Sony A, Pentax K Nikon
Manuální ostření ANO ANO
Minimální zaostřovací vzdálenost: 185 mm 185 mm
Délka objektivu: 95 mm 89 mm
Hmotnost: 503 g 425 g
První dojmy
Po třech týdnech nervozního čekání jsem si mírně oddechl. Objektiv se dle podacího čísla objevil na naší celnici v Praze. Po krátkém zdržení na celnici, kde bylo nutné vyřídit záležitosti související s výpočtem cla a propuštěním zboží do přepravní sítě České pošty se objektiv ocitá v mém držení. Balení obsahuje samotný objektiv, neoprénový pytlík, přední a zadní krytku, UV filtr a záruční list. První věcí, která mne při rozbalování překvapila byla skutečnost, že objektiv byl v krabici ještě vakuově zabalen.
Objektiv je primárně určen makrofotografům, kteří si čas od času cestou domů cvaknou nějaký ten rodinný portrét. Objektiv se řadí do skupiny manuálních pevných světelných skel.
Objektiv působí bytelným dojmem. Očekával jsem, že objektiv bude vyroben z plastu, ale vypadá to, že téměř všechny části objektivu jsou kromě optické soustavy vyrobeny z kovu. Dokonce i ostřící koužek je kovový místo obvyklé pryžové obroučky. Díky své kovové kontrukci lze očekávat, že snese bez problémů nějakou tu „ránu“.
Laowu lze použít, jak na DX zrcadlovkách, tak i na fullframe. Jediné, co by mohlo někomu vadit, je skutečnost, že objektiv při zaostření na nekonečno na fulframe v krajích silně vinětuje. Toto je způsobenou tím, že optika zajíždí hluboko do tubusu. Při zaostření na vzdálenost vhodnou pro focení portrétů (v tomto případě nekonečno) přední část tubusu nahrazuje sluneční clonu, která není k objektivu dodávána.

Vinětace při zaostření na nekonečno na FF
Vysvětlení pojmů 1:1 (2:1)
Zvětšení 2:1 určuje velikost obrazu na senzoru ve vztahu k reálné velikosti. Při zvětšení 1:1 bude fotografovaný objekt o velikosti 15 mm zabírat na snímači taktéž 15 mm. Při zvětšení 2:1 bude obraz objektu 15 mm zabírat (vyplní) políčko snímače 30 mm. Minimální zaostřovací vzdálenost od roviny snímače je 18,5 cm. Pro zvětšení 1:1 lze zaostřit objekt ze vzdálenosti 6 cm a pro zvětšení 2:1 se dostáváme na 5 cm od konce objektivu.
Ovládání objektivu
Objektiv nekomunikuje s fotoaparátem (nepřenáší kompletní exif). Zrcadlovka neví, jaké ohnisko je zrovna nasazeno. Většina zrcadlovek již umožňuje uložit parametry manuálních objektivů, které pak budou použity v exifu (kromě použité clony).
Clona se nastavuje otáčením vnitřního kroužku, přechod mezi jednotlivými clonami lze poznat. Ostřící kroužek je kovový a je umístěný na vnější straně objektivu. Ostření je přiměřeně tuhé, což je pro makro poměrně nezbytné.
K objektivu je dodáván UV filtr, který v tomto případě má své opodstatnění. Hlavně při použití objektivu, kdy přední optický člen (přední čočka) díky ostření na nekonečno zajíždí hlouběji do tubusu. Čímž se prostor před čočkou odkrývá a hrozí zanesení vnitřku různými nečistotami, prachem, pískem, hmyzem což může mít za následek zanesení/znečištění převodového mechanismu odpovědného za posun optické soustavy.
Testovací fotky
Pro krátký test ostrosti, kresby jsem použil bankovku, která nabízí potřebnou strukturu se spoustou detailů. Níže uvedené testovací fotky jsou pouze převedené do jpg a zmenšené na rozměr 1800 x 1200 bodů. Obrazové výstupy se jeví jako velice ostré nejenom ve středu, ale i v rozích. Jak se objektiv chová v protisvětle si budu muset počkat na příznivější počasí. Testovací fotky v plném rozlišení (Raw/Jpg) si lze stáhnout zde.
Závěr
Čínským vývojářům se dle mého názoru povedl husarský kousek, jak zaplnit díru na trhu něčím, co tady chybělo. Nebál bych se tento objektiv nazvat „klenotem“ mezi makro objektivy na daném ohnisku a za super cenu.
Tento objektiv si najde své příznivce velice rychle, ať už z důvodu využití neskutečného zvětšení 2:1, vynikající ostrosti nebo víc než příznivé ceny. Canoňáci mají k dispozici levnou a kvalitní náhradu za MP-E 65mm a Nikoňáci jedinou možnost, jak dosáhnout vyššího zvětšení než-li 1:1.
Na druhou stranu manipulace s tímto manuálním objektivem vyžaduje určité dovednosti, zkušenosti a pevnou ruku. Dokonalé zaostření vyžaduje hodně světla. Hlavně na vyšších clonách. Zda-li obstojí ve tvrdé konkurenci ukáže čas.
Pokud se Vám článek líbil, tak mne můžete odměnit jeho sdílením s Vašimi přáteli. Děkuji.