Duben 2015

Další z lokalit, které jsem měl v plánu na podzim loňského roku navštívit byla Dubaj. Město, kde zítra znamená včera. Po nákupu letenek přišla na řadu má oblíbená činnost, kdy člověk nasává informace o destinaci do které cestuje a snaží se svůj čas strávený v místě nějak optimálně rozvrhnout.

Na svých cestách mám rád náhody. Přesný itinerář obvykle nevytvářím, občas tuším směr a další dění nechávám osudu. Jenže v některých případech je přece jen potřeba ještě před nástupem do letadla promyslet konkrétní plán v konkrétní čas. Třeba když chcete navštívit Kalifovu věž. Bez zakoupení vstupenek měsíc před plánovanou návštěvou této místní dominanty bych se mohl u vstupu otočit na patě a štrádovat si to tak maximálně ke zpívající fontáně. Na místě je prakticky nemožné zakoupit vstupenku za regulerní cenu. Všechny vstupy jsou beznadějně vyprodány. Možnost tu je, ale každý zájemce musí za přednostní vstup sáhnout velice hluboko do kapsy (až 4 násobek standardní ceny).

První, co každého turistu ihned po příletu do Dubaje musí zaujmout je luxus, luxus a zase luxus. Dubaj je město mnoha tváří. Současná tvář Dubaje je plná honosných megastaveb, uměle vytvořených ostrovů, obrovských obchodních domů a mnoha různých atrakcí (kluziště, obrovské akvárium v Dubai Mall, sjezdovka útrobách obchodního centra Mall of the Emirates apod.) nad kterými zůstane nejednomu turistovi rozum stát.

Ubytování

Po nákupu letenek jsem se začal mimo jiné zajímat o další poměrně důležitou věc – kam složíme hlavu. Co se týká ubytování, tak jsem zvolil pro me do této chvíle neznámou možnost ubytování v soukromém apartmánu. Vhodné ubytování jsem hledal na serveru airbnb.com. Nabídka ubytování byla dostatečná, takže nebyl problém vybrat ubytování vyhovující našim požadavkům. Poslal jsem hostiteli žádost o rezervaci, jeden den jsem čekal na potvrzení mé rezervace. Následovala úhrada výsledné částky za pronájem na účet airbnb.com. Nakonec jsme se rozhodli pro ubytování v rezidenčním mrakodrapu The Torch. Naším hostitelem byl američan pracující v Dubaji. Bydleli jsme v 15tém patře. Apartmán byl vybaven obývacím pokojem s kompletně vybavenou kuchyní a balkónem s panoramatickým výhledem na celou zátoku. My jsme měli k dispozici jeden pokoj se sociálním zařízením a taktéž s neskutečnym výhledem.

Pokud někam opět vycestuji, tak mám zcela jasno, kde budu hledat střechu nad hlavou – airbnb.com.

Mezi výhody tohoto druhu ubytování spatřuji:

• je poměrně levnější než hotel
  • v možnosti nahlédnout do zvyklostí hostitelů
  • v neposlední řadě ve vylepšení si svých jazykových znalostí

Doprava (metro, taxi)

Dubajské metro je zajímavé hned z několika pohledů.  Metru v Dubaji by se možná ani nemělo říkat metro. Podstatná část metra v Dubaji vede na povrchu. Jedná se tedy spíše o „nadzemní dráhu“. V podzemí vede metro jen v historické části Dubaje – Deira (cca 4 zastávky). Architekti se vyřádili i na vstupních prostorách metra. Každá stanice metra vypadá zvenčí jako lesklá „ulita“. A uvnitř jako čerstvě vyšůrovaná hala.

Metro je plně automatizované, nemá řidiče, vše je řízeno automaty. Tato skutečnost mi umožnila natočit (v HD rozlišení) jízdu metrem v přímém přenosu z prvního vagónu ze zastávky Dubaj Marina až do zastávky Burj Khalifa. Jakmile budou videa zpracována, tak budou ke shlédnutí na vimeu a youtube. Snad se k tomu v dohledné době dostanu.

V každé vlakové soupravě je vagón určený pouze pro ženy a malé děti. Takový vagón je na dveřích označen patřičným piktogramem. Tento vagón je útočištěm pro místní zahalené ženy. V ostatních vagónech se mohou přepravovat všichni. Tyto vagóny jsou rozděleny na obyčejnou část a vagón „Gold“. Před vstupem do metra je nutné zakoupit jednorázovou celodenní jízdenku nebo si lze pořídit přednabité karty (gold, silver) ze které je částka za každou jízdu po přiložení k turniketu odečtena.  My jsme se přemisťovali v rámci dvou zón na gold kartu. Gold karta stála 20 AED a byla přednabita 14 AED (její platnost je 5 let od zakoupení). Po vyčerpání kreditu je možno kartu opakovaně nabíjet jakoukoliv částkou na infostánku u turniketu nebo v samoobslužném automatu umístěném v prostorách metra.

Mapa metra je zde.

Metro je celé klimatizované. Klimatizované jsou nejen vagóny, ale i celé nástupiště, ať už jsou v podzemí nebo nadzemí. Samozřejmě problém klimatizace je, že klimatizovaný prostor musí být uzavřený. Celá hala stanice metra je uzavřený prostor a kolejiště je od nástupiště odděleno sklem s posuvnými dveřmi. Když přijede souprava, otevřou se nejprve prosklené dveře na nástupišti a poté dveře vlakové soupravy. Metro zastaví vždy tak, aby dveře byli naproti sobě. Metro jezdí v pravidelných 5-ti minutových intervalech.

V klimatizovaných prostorách metra se teplota drží na příjemných hodnotách pod třicet stupňů a venku teplota přesahuje dle období i 40 °C.

Takový to výhled (přímo z pohledu strojvedoucího) si lze vychutnat z prvního vagónu plně automatizovaného a klimatizovaného metra v Dubaji. Konkrétně se jedná o trasu ze zastávky Dubaj Marina do zastávky Dubai World Trade Centre.

Co se týká taxíků, tak tomuto způsobu přepravy, není co vytknout. Taxíky jsou všude. Taxíkaři jsou zdvořilí, nemají potřebu okrádat pasažéry, jak je to na denním pořádku v ČR. Ceny za taxi jsou poměrně nízké.

Dubaj Marina

Tady jsme strávili nejvíce volného času. Pro fotografa je to úžasné místo, neboť se tato lokalita hemží mnoha motivy. Celá tato část Dubaje je poseta mrakodrapy, rozsáhlou promenádou s restauracemi, kavárnami a diskotékami. Jsme v emirátu Dubaj, takže nikoho nepřekvapí, že cílem všeho je vybudovat něco, co se bude pyšnit nějakýt tím „nej“ na světě. Dubaj Marina má být oblast nejhustěji zastavěná mrakodrapy a v mrakodrapech tu má bydlet až 120 000 lidí.

Jedná se o moderní čtvrť plnou mrakodrapů nacházející se u Perského zálivu, podstatnou část čtvrti Dubaj Marina tvoří uměle vytvořený přístav. Dubaj Marina v ničem nepřipomíná klasické arabské město a je také nazývána jako Nová Dubaj (New Dubai). Mrakodrapy, zde rostou jako houby po dešti a kontrast oproti Staré Dubaji je opravdu velký. Dubaj Marina stále není dostavěná a k nebi tu trčí obří jeřáby, které z dálky vypadají jako malé gumové žirafy na hraní.

Pokud jste zaregistrovaní na serveru booking.com a hledáte nebo budete shánět ubytování, tak níže uvedené tlačítko Vám zajistí 10 % slevu z ubytování. Slevu nedostanete hned při rezervaci, ale až po skončení ubytování. Cca týden poté Vám přijde z bookingu email, kde potvrdíte, že chcete vybrat odměnu a vyberete nebo zadáte platební kartu, na kterou odměnu chcete zaslat. Vrátí vám 10% z částky, kterou jste zaplatili za ubytování. Platí i pro ubytování v ČR.

Depositphotos

Timelapse (časosběr) pořízený z 15-tého patra mrakodrapu The Torch.
Burj Khalifa

Kousek od Dubaj Mariny je světově známý palmový ostrov Jumeirah Palm, jehož návštěvu jsem si taky nemohl nechat ujít. Budíček jsem si naplánoval na 3:30. Den předem jsem si na SunCalc zjistil přesný čas a směr východu slunce v dané lokalitě. Vyzbrojen batohem fototechniky se stativem jsem ve čtyři hodiny ráno nasedl ospalý do taxíku a nechal se odvést na tento uměle vytvořený ostrov. Strávil jsem tam v osamění neopakovatelné tři hodiny. Nejkrásnější výhled na mrakodrapy při východu slunce, lze prožít na konci pravé části ostrova, u hotelu One&Only.

Pohled na Dubaj Marinu z Palmového ostrova.

Siluety mrakodrapů při východu slunce

Mrzí mne, že jsem během svého pobytu nestihl nafotit pohádkový hotel Atlantis The Palm, který je taktéž vybudován na uměle vytvořeném poloostrově Palm Jumeirah. Čímž se tento architektonický skvost stává numero uno v mém seznamu „must see“ v nadcházející fotoexpedici do této země, kterou plánuji uskutečnit v následujících letech.

Sheikh Zayed Grand Mosque | Abu Dhabi

Jedním z dalších cílů našeho pobytu byla návštěva mešity v sousedním emirátu v Abu Dhabi. Možností, jak se tam z Dubaje dostat příliš mnoho není. Vybírali jsme mezi pronájmem auta (půjčovna je pouze na letišti), jízdou autobusem (levný způsob přepravy, ale centrální autobusové nádraží bylo poněkud z ruky) nebo využití osobního řidiče. Zvolili jsme tu třetí možnost. Odvoz od rezidence, kde jsme byli ubytováni (Torch tower) byl domluvený na 15:30. Cesta do sousedniho emirátu trvala hodinu, odvoz nám zprostředkoval náš hostitel. Své pozadí jsme si vezli v nejnovější limuzíně zn. Lexus. Díky teto volbě jsme nebyli časově vázáni na pravidelné odjezdy autobusů směr Dubaj ze vzdáleného centrálního autobusového nádraží a mohli si tuto návštěvu vychutnat plnými doušky a opustit toto místo, kdy se nám zachce.

Po vstupu do mešity museli všichni návštěvníci dodržovat jejich dresscode (ženy musely být zahaleny od hlavy až k patě). Pokud tomu tak nebylo, tak bylo možno v suterénu mešity, kde bylo lokalizováno parkoviště vypůjčit burku. Vstupné se zde nevybírá.

Prohlídka se skládala ze dvou částí:

• prohlídka interieru mešity, kde se musel před vstupem každý zout
  • prohlídka chodeb, cimbuří a přilehlého okolí

V průběhu dne je mešita doslova nabitá turisty, takže návštěvu této mešity doporučuji v pozdních odpoledních hodinách, kdy už slunce tolik nepálí a návštěvníků značně ubývá.

Červen 2015

Srpen 2015

Burj Khalifa | Dubai fountain

Jednu z mála věcí, kterou jsem musel naplánovat předem byla návštěva 828 metrů vysoké Kalifovy věže a to z důvodu, že je téměř nemožné zakoupit za normální cenu vstupenku přímo na místě. A tak jsem si měsíc předem zakoupil přes internet vstup na 17-tou hodinu. Vstup na Kalifovu věž je situován v nákupním centru Dubaj Mall v podlaží LG. Než člověk vyjede rychlovýtahem na terasu nazývanou „At the top„, tak si musí počkat ve frontě na výtah před kterým každý návštěvník ještě prochází rámem jako na letišti. Za necelou minutu (odhadem) výtah zastavuje ve 124-tém patře (452 m), kde se před Vámi rozprostře neskutečný výhled na celou Dubaj. Jediné, co jsem musel, je být drzý a mít ostré lokty, jinak bych se asi s foťákem k průhledu vůbec nedostal. Stativ jsem se ani neodvažoval rozložit. Nemělo by to smysl, neboť každý s každým tu neustále hrál hru na „strkanou“. Po šesté hodině se slunce pomalu začalo topit v Perském zálivu. Celá Dubaj se pomalu převlékla do všemi barvami hrajícího kabátu. Sedmiproudá křižovatka vypadala z výšky jako oranžová mašle. Kolem šesté hodiny večerní se na vyhlídce nakumulovalo takové množství lidí, že již bylo takřka nemožné se dostat k průhledu. Za to dle mého názoru mohla nedostatečná regulace příchozích a odchozích návštěvníků. I tak to byl nezapomenutelný zážitek.

Dubai Fountain (tančící fontána) je dalším lákadlem připraveným pro turisty v areálu nákupního centra Dubai Mall (přímo pod Kalifovou věží). Hudební produkce probíhá každou 1/2 hodinu (vždy na jiný hudební motiv). Po západu slunce se toto představení stává díky světelných efektům podstatně zajímavějším.

Zaujaly Vás mé fotky z této exotické destinace? Hledáte netradiční dárek k narozeninám? Co takhle obdarovat své blízké či obchodní partnery autorskými fotoobrazy, které jsou ihned k odběru? Doma je budete mít do dvou dnů.

Máte zájem o organizovanou fotoexpedici do Dubaje a Abu Dhabi v období leden – únor 2019? Chcete si užít noční focení ve městě, které nikdy nespí?

Burj Al Arab*******

Další atrakcí, kterou jsem chtěl vidět a vyfotografovat z pláže byl nejdražší hotel světa ve tvaru plachetnice Burj Al Arab. K tomuto hotelu jsme se vydali dvakrát. První cestu jsme podnikli metrem a vystoupili na zastávce o které jsme si mysleli, že je nejblíže k Burj Al Arabovi. Mýlili jsme se. Od této zastávky jsme putovali pěšky v ostrém slunci k vysněné plachetnici dobré dvě hodiny. Pohybovali jsme se v místech, kde snad nikdy neviděli turisty. K naší smůle jsme k ní dorazili ze špatné strany a navíc v pokročilém stádiu západu slunce. Proběhlo pár snímků a mírně zklamáni jsme se v podvečer vrátili taxíkem zpět do Dubaj Mariny.

Další pokus byl naplánován za dva dny. Během této doby jsem se vybavil informacemi o nejlepším místě pro fotografování z pláže. Druhou výpravu k Burj Al Arab jsme spojili s návštěvou nákupního centra Dubaj Mall. Z nákupního centra jsme se taxíkem přemístili na veřejnou pláž Umm Suqeim, která je vyhlášená výborným výhledem na plachetnici při západu slunce. Na pláž jsme dorazili těsně po západu slunce (nepočítal jsem s dopravní zácpou). Doufal jsem, že pláž bude v danou dobu již poloprázdná. Bohužel jsem se šeredně mýlil. I přes velké množství koupajících turistů a místních indiánů se dal s trochou štěstí pořídit pár koukatelných záběrů.

Burj Al Arab

Výše uvedené je pouze zlomek toho, co lze v Dubaji zažít, navštívit a nafotit.

Pokud se Vám článek líbil, tak mne můžete odměnit jeho sdílením s Vašimi přáteli. Děkuji.

Pin It on Pinterest

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.